تکنولوژی, مجله

تکنولوژی شارژ سریع یا فست شارژ چیست

تکنولوژی شارژ سریع یا فست شارژ چیست

تکنولوژی Fast Charging که امروزه در اکثر گوشی های هوشمند وجود دارد، با هدف افزایش سرعت شارژ شدن گوشی طراحی شده است. اگر بخواهیم سرعت شارژ شدن باتری لیتیومی گوشی های هوشمند را افزایش بدهیم باید ولتاژ و آمپر بیشتری به باتری وارد کنیم. اما وارد کردن ولتاژ بیشتر، باعث گرم شدن باتری و در نتیجه کاهش طول عمر یا حتی آتش گرفتن باتری می شود!

هر آداپتور شارژری دارای یک ولتاژ خروجی و شدت جریان خروجی مشخص است. ولتاژ را می‌توان به زبان خیلی ساده مثل قدرت یا فشار الکتریکی در نظر گرفت. ولتاژ با نماد ولت (V) نشان داده می‌شود. در سمت مقابل شدت جریان در واقع میزان بار الکتریکی است که در واحد زمان از یک نقطه عبور می‌کند و آن را با نماد آمپر (A) معرفی کرده‌اند. این دو عامل در کنار هم می‌توانند قدرت یا پتانسیل یک آداپتور شارژر را نشان می‌دهند. ممکن است آداپتور شارژر گوشی شما ولتاژ خروجی 5 ولت و شدت جریان خروجی 2 آمپری داشته باشد، اما ولتاژ و شدت جریان خروجی آداپتور شارژر گوشی دیگری وضعیت متفاوتی ارائه دهد و مقادیر بیشتری داشته باشد.

وات یا نیرو = جریان (برحسب آمپر یا A) * ولتاژ (ولت یا V)

جریان مقدار جریان الکتریکی در حال انتقال است در حالی که ولتاژ نیرویی است که این جریان را به جلو هدایت می‌کند. بنابراین شارژ ۳A/5V تقریبا ۱۵وات یا نیرو را تحویل می‌دهد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن qw.jpg است

تکنولوژی شارژ سریع چگونه کار میکند

داخل باتری‌ها جابجایی الکترون‌ها از قطب مثبت به قطب منفی باعث شارژ گوشی می‌شوند؛ داخل باتری یک لایه‌ی جداکننده بین قطب مثبت و منفی وجود دارد و زمانی که استاندارد فست شارژ برای باتری ارایه می‌شود، لازم است این لایه جداکننده قطورتر باشد و به این ترتیب لازمه‌ی آن این است که باتری بزرگ‌تر شود. زمانی که باتری با قابلیت فست شارژ شروع به شارژ شدن می‌کند، حرکت الکترون‌ها باعث ایجاد گرمای بیشتر می‌شود و این گرما دشمن باتری است و طول عمر باتری را کاهش می‌دهد.

تکنولوژی شارژ سریع یا فست شارژ چیست

بر این اساس توصیه می‌کنیم که هنگام شارژ گوشی به‌ویژه زمانی که با استاندارد فست شارژ در حال شارژ شدن است از دستگاه موبایل‌تان استفاده نکنید تا گرمای تولیدشده به حداقل برسد.

از سوی دیگر توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن از شارژرهای بی‌سیم برای شارژ گوشی استفاده نکنید چرا که این شارژرها برای انتقال انرژی به گوشی، گرما تولید می‌کنند و زمانی که گوشی روی آنها قرار می‌گیرد این گرما را مستقیما به گوشی انتقال می‌دهد و همانطور که گفتیم گرما قاتل باتری است و موجب کاهش عمر باتری می‌شود.

اصولا شرکت‌ها در تبلیغات گوشی‌ها از این عبارت استفاده می‌کنند که «شارژ ۵۰ تا ۸۰ درصد باتری در ۱۰ دقیقه» که دروغ نیست معمولا کاربران شاهد شارژ شدن ۵۰ تا ۸۰ درصد حجم باتری مثلا در کمتر از ۱۰ دقیقه هستند، اما اگر هنگام شارژ شدن به ارقام نمایش داده شده در آیکون باتری توجه کنید بعد از این مقدار، شارژ به کندی صورت می‌گیرد و سرعت شارژ به شدت افت می‌کند. این موضوع به این دلیل است که شارژ شدن مثلا تا ۵۰ یا ۸۰ درصد حجم باتری با سرعت باعث تولید گرمای بسیاری شده و درصورتی که بقیه حجم باتری هم با این سرعت شارژ شود، باتری آسیب جدی می‌بیند یا در بدترین حالت منفجر خواهد شد. بر این اساس امکان شارژ کل حجم باتری با سرعت فست شارژ وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 11 =